Doar un concept?

Cine ar răspunde solicitării unui tânăr care încearcă să pună pe picioare o afacere, deşi nu are nici bani, nici experiență – doar o idee care, după părerea lui, valorează aur? Pentru bănci este un caz fără speranţă. Buletinul guvernamental EU-RO Newsletter recomanda investitorii de tip ‘business angels’.

Şi totuşi, dacă ştie să-şi prezinte ideea, dacă are un plan bun de afaceri şi ceva noroc, poate găsi un “business angel”, un investitor informal, care să-i finanţeze iniţiativa.

“Când mi-am facut firma, toata lumea îmi spunea că nu o să reuşesc, că îmi pierd timpul şi pierd ocazii de a mă angaja etc. Cam asta a fost experienţa tuturor oamenilor pe care-i cunosc şi care au firme pe care le-au dezvoltat în mod cinstit. Probabil că înainte de comunism exista şi în Romania o cultură antreprenorială, dar comunismul a distrus tot”, afirmă un tânăr întreprinzător din industria software.

“În SUA, daca ai o idee, o mică echipă, un business plan bine pus la punct, poţi obţine relativ uşor capital pentru a-ţi finanţa ideea. În România nu s-a putut, de-abia acum începe să se poată”.

Termenul de “business angel” desemnează un om de afaceri dispus să finanţeze o afacere cu un grad de risc foarte ridicat – de exemplu, producţia de filme, piese de teatru, investiţii inedite în domeniul IT sau în inovaţii tehnologice. Dezavantajul stă în gradul de risc al investiţiei, care poate fi foarte mare. Avantajul, în schimb, constă în posibilitatea obţinerii unui profit mult mai mare decât prin plasamentele financiare tradiţionale. Ei înşişi antreprenori de succes, “business angels” investesc bani şi experienţă în dezvoltarea afacerilor aflate la început sau în creştere. Aşa au apărut, de pildă, societatea “La Fântâna” (distributoare de apă potabilă la sediul firmelor) sau compania “Brandient” (consultanţă de brand).

Ideea nu este nouă: în anii ’20, producătorii de spectacole de pe Broadway căutau cu înfrigurare oameni de afaceri dispuşi să investească în producţii teatrale. Explozia producţiei de music-hall-uri care a urmat se datorează celor care le-au susţinut cu banii, prin legăturile de afaceri şi priceperea lor.

Dar cine sunt “business angels”? Investitori mici sau mari, persoane fizice care au capital, expertiză şi legături de afaceri – care uneori sunt mai importante decât banii -, pe care le pot pune la dispoziţia întreprinzătorului, în condiţii negociabile – între 5 şi 25% din acţiuni, acţiuni preferenţiale, un loc şi drept de veto în consiliul de administraţie, modalităţi de control (rapoarte periodice), condiţionarea investiţiei de participarea altor investitori ş.a..

Există mai multe căi pentru a găsi un astfel de investitor: poţi să apelezi la consultanţi specializaţi în finanţare, poţi întreba alţi investori, pe care i-ai identificat deja, prin legături personale, Internet sau firmele de consultanţă, poţi apela la un incubator de afaceri sau poţi consulta asociaţiile şi reţelele de “îngeri”.

O astfel de reţea este şi European Business Angel Network (EBAN), o asociaţie non-profit înfiinţată în 1999 de Asociaţia Europeană a Agenţiilor de Dezvoltare (EURADA), cu sprijinul Comisiei Europene. Scopul ei este să intermedieze relaţia dintre “Business angels” şi întreprinzătorii în căutare de investitori, prin programe locale, regionale şi naţionale de asistenţă pentru crearea unui mediu investiţional favorabil: campanii de conştientizare, identificarea surselor de finanţare, strategii regionale pentru promovarea spiritului antreprenorial, lobby. Membrii EBAN sunt federaţii şi reţele naţionale, regionale şi locale din ţări membre ale UE şi din ţări terţe, implicate direct în promovarea investiţiilor informale pe teritoriul UE – autorităţi regionale, şcoli şi asociaţii de afaceri, universităţi şi parcuri tehnologice, companii şi persoane private.

Un studiu realizat de EBAN a stabilit profilul investitorului informal: un “înger albastru” are capital şi expertiză, e dispus să investească între 25.000 şi 250.000 Euro, să-şi împărtăşească abilităţile manageriale, cunoştinţele şi legăturile de afaceri, preferă să investească în zona de rezidenţă, caută profitul dar şi distracţia, e bărbat – rareori femeie, are între 35 şi 65 de ani – cu cât e mai în vârstă, cu atât e mai dispus să investească – şi e un om de afaceri sau un manager de succes.
Conform aceluiaşi studiu, 34% dintre investiţiile informale de acest tip implică o pierdere totală, 6% o pierdere parţială, 8% nu aduc nici pierdere nici profit, 7% aduc un profit de sub 10%, 7% un profit de 10-24%, 13% au un profit de 25-49% iar 25% dintre aceste investiţii se finalizează cu un profit de peste 50% – un motiv foarte puternic pentru investitori

Pentru informaţii suplimentare:
EURADA
Avenue des Arts 12, Bte 7
B-1210 BRUSSELS
BELGIUM
+32 [0] 2 218 43 13
+32 [0] 2 218 45 83
Christian Saublens sau Claire Munck, Project Manager
info@eban.org

In partea dreapta a blogului, in josul paginii de start,  gasiti si alti “business angels”

Please like & share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Contact Form Powered By : XYZScripts.com