Reluarea activitatii unei societati comerciale (dupa suspendare)

 

Un material preluat de pe Startups.ro cu mici modificari personale

Daca ai suspendat activitatea firmei pentru o perioada limitata de timp, esti obligat sa reiei activitatea cand expira termenul declarat de inactivitate temporara. Perioada maxima de suspendare este de trei ani. Dupa acest termen fie reiei activitatea, fie radiezi firma.

 Reluarea activitatii dupa suspendare poate fi facuta oricand pana la termenul care a fost declarat cand s-a intrat in inactivitate temporara.  “Desi legea nu prevede in mod expres, se poate interpreta ca, in functie de calendarul obligatiilor fiscale aplicabil contribuabililor, care prevede obligatii de declarare lunare, trimestriale sau anuale, perioada minima pentru mentinerea starii de intrerupere temporara a activitatii este cuprinsa intre o luna si trei luni, dupa caz. Aceasta opinie este sustinuta si de practica recenta a Administratiilor Financiare”, explica pentru startups.ro Mihai Macelaru, avocat senior la Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).

Simona Iacob, avocat colaborator la NNDKP, precizeaza pentru startups.ro ca reluarea activitatii este o sanctiune, in cazul in care persoana fizica autorizata (PFA), intreprinderea individuala, intreprinderea familiala sau firma nu mai indeplineste oricare dintre conditiile necesare mentinerii starii de inactivitate temporara prevazute de Ordinul ANAF nr. 1221/2009, capitolul A, punctul 3 (a) – (h) (Procedura privind regimul de declarare derogatoriu, din 12 iunie 2009).

In acest ordin se mentioneaza ca, pentru a fi inactiva, o entitate economica trebuie sa nu desfasoare nicun fel de activitate, sa nu obtina niciun fel de venituri, sa nu aiba angajati pe care sa ii plateasca si sa isi fi achitat toate obligatiile fiscale declarative si de plata. De asemenea, trebuie sa nu aiba de primit sau de achitat TVA sau orice alt tip de taxe si impozite. Firmele trebuie sa fie inregistrate la Oficiul Registrului Comertului drept inactive.
 

Procedura pentru reluarea activitatii
Mihai Macelaru precizeaza ca procedura reluarii activitatii este similara cu cea aplicabila in cazul solicitarii inactivitatii temporare.

Astfel, reprezentantii sau imputernicitii respectivei forme de organizare economica se vor adresa Oficiului Registrului Comertului in raza caruia isi aceasta are sediul, pentru inregistrarea hotararii sau deciziei de reluare a activitatii si Administratiei Financiare competente, din raza teritoriala unde isi desfasoara activitatea.

In cazul profesiilor supuse unor legi speciale (avocati, notari, experti contabili, etc.) entitatea economica se adreseaza si autoritatii speciale de reglementare sau de autorizare din domeniu (Baroul, Uniunea Notarilor, Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania etc).

Valentin Creata, Partner la Popovici Nitu & Asociatii, mentioneaza pentru startups.ro ca pentru reluarea activitatii unei companii sunt patru etape:
- convocarea adunarii generale a actionarilor/ asociatilor (AGA)
- adoptarea hotararii AGA privind reluarea activitatii societatii
- depunerea documentelor necesare la Oficiul Registrului Comertului
- eliberarea de catre Registrul Comertului a documentelor care atesta reluarea activitatii (certificatul de inregistrare mentiuni, incheierea judecatorului/directorului de reluare a activitatii, certificatul constatator privind activitatile autorizate)

Spre deosebire de companii, PFA, intreprinderile familiale si cele individuale nu convoaca AGA.

Dupa inregistrarea in registrul comertului a reluarii activitatii, reprezentantul formei de organizare economica se va adresa administratiei financiare din raza sediului acesteia pentru a inregistra fiscal reluarea activitatii”, precizeaza Valentin Creata.

Simona Iacob mentioneaza ca pentru profesiile reglementate de legi speciale, care pot functiona, din punct de vedere fiscal, in regim asimilat PFA-urilor, procedura de reluare a activitatii va fi cea speciala, prevazuta expres de aceste legi.

Procedurile de reluare a activitatii pentru oricare din formele de organizare economica sunt aceleasi, indiferent daca activitatea este reluata in timpul celor trei ani de suspendare sau la implinirea termenului maxim.

Diferenta majora in cazul PFA, intreprinderilor familiale si individuale, este reprezentata de absenta judecatorului delegat din acest proces. Reluarea activitatii economice in cazul formelor de organizare economica, altele decat societatile comerciale, este de competenta directorului registrului comertului, durata procedurii putand fi astfel mai scurta in comparatie cu cea pentru societatile comerciale”, adauga Valentin Creata.

Documentele necesare
Dosarul de la Oficiul Registrului Comertului contine, in original, cererea de inregistrare (formular tipizat), declaratia tip pe proprie raspundere privind activitatile comerciale pentru care se solicita autorizarea, certificatele constatatoare emise in baza declaratiei depuse la Registrul Comertului la momentul suspendarii activitatii, precum si dovada platii taxelor legale si a celor de timbru judiciar.

De asemenea este nevoie, in original, de hotararea AGA sau de decizia asociatului unic pentru firma sau PFA, decizia intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale sau hotararea majoritarii simple a membrilor intreprinderii familiale. In aceasta hotarare se prevede reluarea activitatii companiei sau celorlalte forme de organizare economica si data de la care se va relua activitatea. (ca sfat treceti in cerere o data apropiata de data cererii si de ziua depunerii cererii!)

Daca este cazul, dosarul contine, in original, imputernicirea autentica, avocatiala sau delegatia pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale.

In cazul profesiilor reglementate de legi speciale, la lista documentele necesare reluarii activitatii se mai adauga si alte documente prevazute de legile de functionare.

Dosarul cu aceste documente este inaintat Oficiului Registrului Comertului pentru inregistrarea si aprobarea de catre judecatorul delegat sau directorul registrului, care aproba reluarea activitatii si emite un certificat constatator privind activitatile autorizate.

Ulterior, se va depune o declaratie privind reluarea activitatii la administratia financiara competenta, insotita de incheierea judecatorului delegat/ directorului registrului comertului, dupa caz, prin care s-a admis cererea formei de organizare economica de a-si relua activitatea”, mai spune Valentin Creata.

Pe langa hotararea Registrului Comertului, la Administratia Financiara se depune si o declaratie tip si, daca este cazul, alte documente relevante pentru reluarea activitatii.

Activitatea oricarei forme de organizare economica se poate relua in orice moment dupa inregistrarea in Registrul Comertului a deciziei de reluare a activitatii”, subliniaza Valentin Creata.

Regimul de declarare derogatoriu
Daca entitatea comerciala a beneficiat de regimul de declarare derogatoriu (se refera la termenii si conditiile de depunere a declaratiilor fiscale pe perioada suspendarii activitatii, care in loc sa fie depuse lunar sau trimestrial pot fi realizate pentru perioade mai lungi de timp), procedura la Administratia Financiara difera in functie de momentul incetarii regimului de declarare derogatoriu.

In cazul reluarii activitatii inainte de termenul de inactivitate declarat initial, contribuabilul se va prezenta la Administratia Financiara si va face o cerere tip solicitand reintrarea in regimul normal de declarare, la care va anexa documentele relevante emise de Registrul Comertului (incheierea judecatorului delegat, certificatul constatator) sau de catre autoritatea de reglementare”, explica Mihai Macelaru.

Daca activitatea se reia ca urmare a expirarii termenului de inactivitate de trei ani, entitatea economica reintra din oficiu in regimul normal de declarare.

In cazul in care regimul de declarare derogatoriu nu a fost solicitat initial, contribuabilul va depune la Administratia Financiara o copie a incheierii judecatorului delegat sau a actelor doveditoare emise de autoritatea de reglementare care aproba reluarea activitatii si se va supune regimului normal de declarare”, adauga Simona Iacob.

In functie de practicile fiecarei Administratii Financiare, procedura privind regimul de declarare derogatoriu poate sa difere.

Perioada
Procedura de reluare a activitatii dureaza, in principiu, cinci zile de la depunerea dosarului la Oficiul Registrului Comertului.

Conform legii, la depunerea dosarului se acorda un termen de doua zile pana la sedinta de judecata si, ulterior, daca dosarul este aprobat de judecatorul delegat, eliberarea actelor se va face intr-un termen de doua zile lucratoare”, precizeaza Mihai Macelaru.

Valentin Creata subliniaza ca, in practica, acest termen este, de regula, depasit de catre Registrul Comertului, in Bucuresti inregistrandu-se intarzieri de ordinul lunilor, in privinta societatilor comerciale, din cauza activitatii judecatorilor delegati.

Costurile
Pentru reluarea activitatii, PFA, intreprinderea familiala si cea individuala achita doar taxa de mentiune pentru Registrul Comertului, costurile incepand de la 30 de lei si ajungand la 150 de lei.

Mihai Macelaru precizeaza ca unele Oficii ale Registrului Comertului solicita si acestor entitati economice sa emita si sa publice hotararea de reluare a activitatii in Monitorul Oficial, ceea ce poate creste aceste costuri.

In cazul societatilor comerciale, la taxa de mentiune pentru Registrul Comertului se adauga taxa de timbru si timbrul judiciar, de aproximativ 40 de lei, si taxa de publicare in Monitorul Oficial a hotararii adunarii generale, de 100 de lei/pagina”, adauga Valentin Creata.

Simona Iacob completeaza ca, in cazul societatilor comerciale, costurile pentru reluarea activitatii sunt de aproximativ 280 de lei – 300 lei, variind in functie de dimensiunea hotararii (cu cat textul este mai lung, cu atat taxa de publicare in Monitorul Oficial va fi mai mare).

DE RETINUT:
Activitatea unei entitati economice poate fi reluata oricand in cursul perioadei de maxim trei ani cat poate sa fie in inactivitate temporara.
Documentele pentru reinceperea activitatii economice se depun la Oficiul Registrului Comertului de care apartine entitatea economica.
La Administratia Financiara se depune hotararea de la Registrul Comertului, o declaratie tip si, daca este cazul, alte documente relevante pentru reluarea activitatii.
Perioada necesara pentru obtinerea certificatului de reluare a activitatii este, in principiu, de cinci zile, dar, in prezent, in Bucuresti, aceasta poate ajunge si la cateva luni.
Costurile reluarii activitatii sunt de 30 de lei – 150 de lei pentru PFA, intreprindere familiala si intreprindere individuala si de 280 de lei – 300 de lei pentru firma.

 Alina Botezatu – Startups.ro.

 

8 Responses so far.

  1. Vlad says:

    Multumim domnul Iulian pentru acest articol foarte interesant si util si pentru amabilitatea cu care raspundeti la toate intrebarile. Acum, ca stiu cam ce implica suspendarea si reluarea activitatii unei firme, nu mi se mai pare avantajos sa suspend activitatea firmei mele pe cateva luni doar pentru a evita platirea impozitului forfetar trimestrial. Ma gandeam la aceasta optiune intrucat in urmatoarele 2-3 luni firma nu va mai avea venituri dar constat ca nici asa nu e o solutie. Multumim inca odata!

  2. iulian serban says:

    Daca am putut fi de folos ma bucur..
    Toate bune si numai bine.
    Iulian

  3. POPOVICI MARIELA says:

    Va multumesc foarte mult pentru amabilitatea si rabdarea cu care ne raspundeti intrebarilor.
    Toate cele bune.

  4. ioana badea says:

    am vrut sa revin din regimul de suspendare si declarare derogatoriu in ideea lichidarii si dizolvarii societatii.la orc d-na consilier mi-a spus ca nu este necesar sa depun la ei o astfel de solicitare ci doar la ad-tia fin sa solicit suspendarea regimului derogatoriu in vederea intocmirii actelor de lichidare a patrimoniului,si dupa intocmirea bilantului de lichidare, sa ma prezint la orc in vederea dizolvarii cu lichidare. am facut cerere la afp s5.si dupa 15 zile cand am mers sa ma interez de solutionare deoarece treb.sa depun la martie decl 100,300,si sa platesc m-a trimis tot la orc. stie cineva care este mersul corect sa nu ne mai plimbam tot timpul? multumesc

  5. Dobren dionisie says:

    Buna Seara

    Am un srl si mi-a fost radiat de la registrul comertuluifara sa fiiu instintat probabil mu mi-am reinoit perioada de administrare, mentionez ca firma nu era suspendata.am aflat de acest lucru de la firma de leasing care mi-o trimis o notificare de incetare a contractului de leasing.Intrbarea mea este , mai pot sa activez firma dupa ce mi-a fost radiata?

    Multumesc

    • admin says:

      Buna ziua,
      Probabil ca a fost asa datorita expirarii sediului social. Reinnoiti cotractul de comodat sau de inchiriere si adresati-va Reg Com cu mentiunea de a va inscrie sediul social.
      Daca intampinati neplaceri, va rog sa ne contactacti la office@think-business.ro pentru solutionare.
      Cu respect,
      Iulian Serban

  6. Prunes says:

    Buna ziua,
    In cazul in care am parcurs doar jumatate de drum pt dizolvare/lichidare firma (in sensul ca a aparut in MO hotararea de dizolvare dupa care nu am mai continuat demersurile si pentru radiere/lichidare)ce trebuie sa fac pentru reactivarea firmei?. Firma nu are datorii, are depuse la zi toate documentele fiscale si nu a avut activitate de cand a aparut hotararea in MO. Firma este srl si cu asociat unic.
    Multumesc anticipat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>