PFA alternativa la microintreprinderi

 

Renuntarea la regimul privilegiat de taxare pentru microintreprinderi, prin eliminarea alternativei de taxare cu 3% a impozitului pe venit, ar putea sa determine reorientarea acestora spre organizarea tip PFA pentru evitarea platii contributiilor de securitate sociala mari, care amplifica costurile cu forta de munca.
“Microintreprinderile se pot gandi la alternativa orientarii spre forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (PFA – n.r.). Ar avea o serie de avantaje ca PFA, in conditiile in care se elimina regimul special si vor fi impozitate ca orice firma, cu impozit pe profit de 16%”, a explicat Emilian Duca, tax partner la BDO Tax Advisors.

Si in contextul introducerii impozitului minim, incepand cu luna mai 2009, multi dintre cei care detineau firme cu cifre de afaceri foarte mici s-au reorientat catre start-up-uri sau PFA, dupa cum au sustinut chiar oficiali din Ministerul de Finante.
La sfarsitul anului trecut, in Romania isi desfasurau activitatea peste un milion de comercianti, dintre care peste 70%, respectiv 690.021, au fost persoane juridice, in timp ce 344.543 erau persoane fizice autorizate.
Conform datelor de la Registrul Comertului, noile inmatriculari la categoria PFA au ajuns anul trecut la 40.776, in crestere cu 56% fata de 2008.
Ce se va intampla cu microintreprinderile dupa desfiintarea impozitului pe venit de 3%?

Introducerea impozitului minim a generat ingrijorare privind inchiderea unui numar mare de firme care inregistrau afaceri de cateva mii de euro pe an si care nu aveau capacitatea de a plati impozitul minim. Anul trecut peste 133.000 de firme si-au suspendat activitatea, de 11 ori mai multe fata de 2008
Duca a precizat totusi ca se poate vorbi de eliminarea conceptului de microintreprindere doar in momentul in care va fi abrogat capitolul din Codul fiscal referitor la statutul si modalitatea de impozitare a acestor firme, faptul ca nu este o cota precizata pentru 2010 neinsemnand disparitia regimului privilegiat pentru astfel de firme. “Legea trebuie interpretata in sensul aplicarii, nu in sensul neaplicarii.”
Potrivit ministrului finantelor, Sebastian Vladescu, microintreprinderile sunt taxate din acest an ca orice firma, trebuind sa plateasca impozit pe profit de 16% si nu mai au posibilitatea sa opteze intre aceasta alternativa de taxare si impozitul pe venit de 3%. Ar urma sa fie afectate de aceasta masura cele circa 400.000 de microintreprinderi inregistrate, societati cu pana la 9 angajati si venituri anuale de cel mult 100.000 de euro.
Conform datelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la sfarsitul lunii august a anului trecut figurau 190.071 de microintreprinderi care au platit impozit pe venit de 3%.
In 2009, incasarile din impozitul de 3% din venituri au adus la bugetul de stat 90 de milioane de euro, iar pentru 2010 bugetul prevede incasari de 100 mil. euro.

Avantaje si dezavantaje pentru PFA
Duca a precizat printre avantajele unei companii organizate ca persoana fizica autorizata (PFA) faptul ca poate dispune de banii incasati in orice moment si nu trebuie sa astepte sfarsitul anului, cand se stabileste modul de repartizare a profitului.
PFA datoreaza impozit pe venit de 16% si contributie de asigurari de sanatate, de 5,5% din venitul net.
Totodata, CAS se aplica la venitul asigurat avand ca baza salariul minim pe economie si nu la castigul real din timpul anului. Contributiile reprezinta cheltuieli deductibile din venitul impozabil.
Microintreprinderile au fost folosite in ultimii ani pentru a plati salariile mari, o parte din ele fara achitarea contributiilor sociale.
Potrivit consultantilor fiscali, diferentele de impozit pe venit efectiv si mai ales de asigurari sociale platibile pe cele trei mecanisme de remunerare, respectiv pe carte de munca, pe microintreprindere sau prin PFA pot fi intr-adevar semnificative.
Impozitele platite la stat de microintreprinderi, respectiv de firmele care au avut venituri de sub 100.000 de euro pe an, reprezinta 3% din veniturile totale si 16% din dividende. Pe de alta parte, pentru plata unui salariu cu toate taxele si contributiile sociale incluse este necesara o cheltuiala dubla din partea angajatorului.
Salariul net reprezinta circa 55% din costul total al angajatorilor, raportul fiind mai mare pentru salarii mai mici. In cazul microintreprinderilor, venitul net ramas dupa plata impozitului de 3% pe venit si de 16% pe dividende este in jur de 75% din cifra de afaceri a microintreprinderii.
Printre dezavantajele PFA pot fi mentionate necesitatea tinerii contabilitatii in partida simpla, necesitatea obtinerii autorizarii de la primarii, solicitarea prezentarii unor acte care sa ateste calificarea in domeniul respectiv.
Totodata, serviciile prestate trebuie documentate prin rapoarte de lucru sau alte documente justificative pentru beneficiar.

Ziarul Financiar

7 Responses so far.

  1. sorina says:

    Buna ziua,as dori sa deschid un magazin alimentar pe PFA si as dori sa stiu daca la pregatirea profasionala imi este de ajuns Diploma scolii postliceale de finante contabilitate, adica nu am nici o pregatire in comert. Va multumesc daca imi veti raspunde.

  2. cristina says:

    buna ziua …
    1. in perioada aprilie 2007 – mai 2010 am avut un Birou Individual de Arhitectura si in acelasi timp am fost angajata cu carte de munca la o societate comerciala. In fiecare am am platit pt Biroul de Arhitectura impozit de 16%. Trebuia sa mai platesc si altceva in aceasta perioada avand in vedere ca toate taxele – CAS, C ASS, somaj etc se plateau pentru mine pentru CM deschisa la firma une lucram? Si daca trebuie sa platesc si altceva cum sa procedez acum?
    2. in mai 2008 m-am mutat cu CM de la o firma la alta, insa am avut o intrerupere in CM de 2 saptamani. In acest timp eu am avut Biroul de arhitecura. In aceasta perioada trebuia sa platesc altceva decat ceea ce aveam pe plata conform intrebarii anterioare?
    Va multumesc anticipat.

  3. iulian serban says:

    Buna ziua Doamna Cristina, am facut aici, la raspunsul dat Violetei, o analiza detaliata pe fiecare forma si costuri, impozite…
    In esenta pentru PFA mai trebuia (si trebuie!) platit in afara de impozit, chiar daca ati fost angajata si contributia de asigurari de sanatate, o aberatie romaneasca pentru ca se plateste o data si de catre angajator…
    Detalii despre aceasta dubla plata aveti aici http://www.fiscalitatea.ro/cum-plateste-pfa-asigurarile-de-sanatate-498 , si detalii cu siguranta ar trebui sa fie si la Casa de asigurari de sanatate de care apartineti.
    Numai bine.

  4. laura B says:

    Doresc sa infiintez o intreprindere individuala in domeniul constructiilor dar precizez ca nu am nici o diploma in acest domeniu eu fiind economista dar il voi angaja pe sotul meu ca si constructor precum si alti oameni din domeniul acesta. Pot sa infiintez eu aceasta I I? Ce act le-ar trebui?
    Multumesc pentru raspuns

    • iulian serban says:

      Buna ziua,
      Puteti infiinta aceasta Intreprindere Individuala.
      Aspectele principale sunt urmatoarele:
      Intreprinderea individuala poate desfasura orice fel de activitate, cu exceptia celor organizate si reglementate prin legi speciale (precum medicina, avocatura, notariat, arhitectura si contabilitate).
      Intreprinderea individuala poate avea un singur un singur cod CAEN, la fel ca si o PFA, iar pentru mai multe activitati trebuie sa deschida mai multe intreprinderi individuale.
      Principala diferenta dintre PFA, intreprinderea familiala si intreprinderea individuala este faptul ca aceasta din urma poate avea angajati.
      Dosarul de infiintare se depune la Oficul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul judetului in care isi va avea sediul social intreprinderea individuala.
      Procedura de inregistrare a unei intreprinderi individuale dureaza aproximativ o saptamana.
      Taxele pentru infiintarea unei intreprinderi individuale ajung pana la suma de 200 de lei
      Contabilitatea se tine in partida simpla, intreprinderile individuale fiind obligate sa completeze registrul de incasari si plati, precum si registrul inventar.
      Un articol util, cu toata procedura pentru I.I. am gasit pe StartUps.ro, aici
      O zi frumoasa,
      Iulian

  5. Fii antreprenor! un proiect finantat cu FONDURI EUROPENE ofera un pachet gratuit de 2 saptamani de cursuri de management si antreprenoriat, consiliere GRATUITA, PLUS O SUBVENTIE DE 500 RON, persoanelor care doresc sa porneasca o noua afacere sau sa adauge un nou COD CAEN la cea existenta. Plus pentru cei ce doresc un spatiu de birou unde sa-si dezvolte afacerea timp de 3 luni.
    Mai multe detalii la http://www.fiiantreprenor.ro sau office@brandacademy.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>