Lucruri simple

M-am gandit zilele astea la un post in care sa combin cateva lucruri pe care de mult voiam sa le scriu, legate de marketing si afaceri cu experienta traita personal in Cipru, unde ma aflu in aceasta perioada.

In primul rand, trebuie sa specific ca nu sunt pentru prima data in Cipru, iar exemplele pe care le voi da, sunt vazute si in alte parti ale planetei, sub aceasta forma, sau una asemanatoare.

 Primul lucru si cred cel mai important este: “Ofera mai mult decat se asteapta clientul” – in seara in care am aterizat in Cipru, am decis sa nu ne indreptam catre Nicosia, destinatia noastra, ci sa mergem catre faleza din Larnaca si sa mancam ceva. Am ales un restaurant de pe plaja si

pentru ca stiam ce contine, am decis sa mancam “MEZE” un fel grecesc de a servi, in porti medii sau mici , mai multe feluri de mancare. De fiecare data cand aleg meze, imi spun ca nu voi mai putea fi surprins, si de fiecare data se intampla sa raman uimit de multitudinea si gustul deosebit pe care il au toate aceste mici farfuri cu bunatati. Functioneaza extrem de bine pentru turistii care comanda prima data meze si care se tot intreaba cate farfurii vor mai aduce chelnerii (trickul e ca le aduc pe rand, in timp ce observa, cat si cum ai mancat din cele precedente); de la carne de multe feluri, creveti, sosuri, salate si desert, Meze este cel mai bun exemplu de a oferi mai mult decat se asteapta clientul (si totul e doar 13 euro). 

Tot legat de client si de felul in care el alege ce si cum sa consume de la tine, o alta lectie pe care au invatat-o aici, a fost in piata centrala de fructe si legume; de 2 ori pe saptamana, mai precis, miercurea si sambata, in centrul Nicosiei, oameni de la tara vin sa-si vanda fructele si legumele pe care le cultiva. Ce e atat de special la asta?  Este o piata obisnuita, dar are 2 lucruri pentru care o mentionez: vanzatorii striga si te invita sa cumperi de la ei (asta am mai vazut-o si in ale locuri) si mai important este modul in care, cu 1 euro, oricine poate pune in plasa sa, oricate legume si/sau fructe doreste. La fiecare taraba sunt pungi de plastic, de aceeasi marime si iti poti alege cativa morcovi, rosii, salata, castraveti, fructe, pe care le pui in aceeasi punga care costa general 1 Euro. Mie mi se pare o lectie simpla despre cum il poti lasa pe client sa aleaga.

Au trecut de mult vremurile in care toti cei care aveau o afacare, nu trebuiau sa faca nimic pentru a trai mai mult decat decent. Criza economica mult invocata, a secerat si aici multe afaceri , mai mici sau mai mari. Un lucru pe care l-am vazut si in trecut in Cipru si care vad ca reapare si in criza este proactivitatea. Asta inseamna ca in fata restaurantelor, de la mare, in special, cineva te abordeaza si te invita sa incerci si ceva gratis din restaurantul sau , in speranta apoi de a servi cina acolo. Faptul ca, de obicei este ori managerul ori unul dintre fii sai, sau o persoana care crede cu adevarat in mancarea si in localul pe care il reprezinta, cantareste de multe ori esential. Tradusa in cuvinte de manual, recomandarea ar fi: preia initiativa si vino in intampinarea clientilor tai.

O alta intamplare petrecuta in aceasta saptamana de cand sunt aici, mi-a aratat o alta regula de baza, care trebuie mentionata. Pe scurt, cautam un loc in care sa facem niste flyere si, dupa cateva tentative mai putin reusite, am gasit un domn care detine un call center si un internet cafe (apropo, ar trebui sa fim mandri ca romani de felul in care stam la capitolul internet si sa stim si faptul ca aici salile internet cafe sunt la mare cautare mai ales de catre cei care nu isi pot permite sa plateasca 50 de euro lunar un abonament de internet) si cu care am discutat sa facem flyerele la el. Cert e ca desi initial spunea ca “lucrarea” are un pret, a incheiat oferind un pret mai bun si alte servicii in plus, asta pentru ca a fost o negociere prietenoasa, desi era prima data cand ne vedeam.

Jumatate din Cipru este de vanzare sau inchiriere. Peste tot sunt semne FOR RENT/ FOR SALE. Masurile luate de guvernantii lor in cardasie cu FMI se vad in piata, unde in fiecare zi cineva pune lacatul pe business-ul sau. Dar, sunt si locuri in care oamenii continua sa mearga si care par ca nu simt nimic din criza care a lovit pana la vecinul din dreapta, asta pentru ca oamenii s-au adaptat schimbarii, au inovat si se reinventeaza. Ultima data cand am fost aici, era un loc in care se vindeau prajituri de casa după o reţetă armenească tradiţională, aparute in 2003 in Frydek-Mistek din Cehia, sub numele Marlenka. Prin 2011, spuneam ca daca nu vor aduce si altceva nu vor rezista , chiar daca erau situati in centrul vechi al Nicosiei, o zona extrem de populata pietonal. Astazi cake-shopul Marlenka este inchis, dar langa sunt la mare cautare restaurante, cafenele, localuri care au inovat si au fost adaptabile la schimbari; au adus trupe, au diversificat produsele oferite, au schimbat felul in care arata, etc. 

Intentia mea a nu a fost sa ridic osanale Ciprului sau sa spun cat de rau sau bine stam noi in comparatie cu ei, ci doar sa povestesc despre niste lucruri simple care functioneaza si pe care nu le-am citit in carti, ci trait pe propria piele aici.

La final vreau sa te intreb ceva :Stiu ca banii sunt importanti, dar care e samanta lor?

Eu cred ca samanta banilor este serviciul (pe care il prestezi). Puneti serviciul pe primul lor, iar banii vor avea grija de ei insisi.

Te invit sa mi lasi un comentariu mai jos si sa mi spui care crezi tu ca e samanta banilor sau sa mi dai si tu cateva lucuri pe care le-ai vazut cand ai calatorit si care cred ca pot fi aplicate mai larg.

Multumesc,

Please like & share:

3 Responses so far.

  1. GRADINARU ANA says:

    Interesant despre Cipru. As vrea sa regasesc si eu o idee de afacere pe care sa o aplic in orasul meu .
    Vacanta placuta!

  2. bogdan says:

    apreciez ca incerci sa ne dai un sfat bun. Sigur ai dreptate,asa e,serviciul bun este cel inaintea banilor… Dar ce facem cand in romania ,pretul este cel ce face diferenta si nu calitatea ,cum ar fi normal… Noi romanii nu prea aplicam teoria calitatii in realitate… Sau eu numai asa am intalnit… Nu sunt pesimist ,dar vin dintr-un domeniu ,constructii,unde numai pretul mic dicteaza,in realitate… Din pacate… Poate in alte domenii… Asta e,realitatea,total diferita de teorie,in romania…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Contact Form Powered By : XYZScripts.com