Dizolvarea si radierea unei firme

 

In cazul in care o societate nu este profitabila, asociatii acesteia au posibilitatea de a opta fie pentru dizolvare-radiere, fie pentru suspendarea temporara a activitatii.

Desfiintarea unei firme parcurge, in principiu, doua etape: dizolvarea si radierea. In situatia in care asociatii nu se inteleg cu privire la impartirea bunurilor, apare si o etapa intermediara, respectiv lichidarea firmei.

Prima faza este dizolvarea, care se poate face voluntar, prin hotararea asociatilor (respectiv decizia asociatului unic) sau prin hotarare judecatoreasca, in cazul in care intre asociati apar neintelegeri grave sau din diverse alte motive prevazute de lege. In anumite situatii, dupa dizolvare urmeaza lichidarea firmei.

Daca procedura de inscriere a unei firme la Registrul Comertului dureaza doar cateva zile, cea de dizolvare se poate intinde de la cateva luni pana la patru-cinci ani, in functie de complexitatea cazului de lichidare. Motivele pentru care proprietarul sau proprietarii unei firme intentioneaza sa radieze societatea sunt diverse: cererea partenerilor de afaceri, din cauza lipsei de activitati, au disparut asociatii sau din considerente personale.

Deoarece formalitatile dureaza mult timp si costurile aferente unei radieri sunt mai mari de 1.000 de lei, multi patroni prefera sa lase firmele fara activitate timp de trei ani, dupa care are loc desfiintarea din oficiu.

SRL-urile, cel mai usor de desfiintat

Cel mai usor de desfiintat sunt societatile de tip SRL. De regula, procesul presupune parcurgerea a doua etape: cea de dizolvare si cea de radiere. Exceptii de la aceste reguli sunt SRL-urile care au un singur asociat si cazurile in care asociatii nu se inteleg in privinta impartirii bunurilor. In acest din urma caz se apeleaza la un lichidator autorizat.

Pentru a-si inchide firma, asociatul unic trebuie sa se prezinte la sediul Registrului Comertului in raza caruia firma isi are stabilit sediul social, cu un dosar care va include o cerere de radiere in original, o decizie a asociatului prin care se ia act de dizolvarea de drept a societatii ca urmare a expirarii duratei de functionare. Se va decide apoi radierea societatii, certificat emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la cel de contributii sociale, certificate de rol fiscal de la Primarie, din care sa rezulte ca firma nu are datorii la bugetul local, situatia financiara de lichidare si dovezile privind plata taxelor si tarifelor legale (taxa de timbru, timbre judiciare si taxa de registru).

Decizia asociatului unic va cuprinde: antetul firmei, numarul si data, semnatura persoanei abilitate. In cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, actele se depun in original sau copii certificate si traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau prin card bancar la sediile Oficiului Registrului Comertului, precum si cu mandat postal sau ordin de plata. Taxa de timbru costa aproape 40 de lei, cea de registru 30 de lei si timbrul judiciar mai putin de un leu.

Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din cadrul Oficiului Registrului Comertului de pe langa tribunal. Toate acestea pot costa pe proprietar cam 1.000 de lei. Rapiditatea prin care se obtine radierea depinde de perioada in care se face inspectia fiscala din partea organului fiscal.

 SRL-urile cu mai multi asociati

In situatia in care respectivul SRL are mai multi asociati, procedura de desfiintare va avea loc in doua etape: dizolvare si radiere. Pentru dizolvare se intocmeste o cerere de inregistrare in original, hotararea asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii prin acordul unanim al asociatilor de impartire a activelor ramase, dupa plata creditorilor, intre asociati si taxele legale mentionate mai sus, la cerere, se mai adauga tariful de publicare a anuntului de dizolvare in Monitorul Oficial, partea a IV-a. O pagina de manuscris costa la MO 100 de lei.

Dosarul pentru radiere cuprinde cererea de radiere in original, certificatul de inregistrare si anexele acestuia, toate originale, situatia financiara de lichidare, hotararea de repartizare a activelor, certificatul de la Fisc legat de datorii si dovada platii taxelor si tarifelor legale.

Cererea de radiere se va depune dupa trecerea a 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial. Proiectul de repartizare a activelor trebuie sa cuprinda descrierea detaliata si datele de identificare ale activelor repartizate, in vederea transmiterii dreptului de proprietate. Situatia financiara de lichidare va fi certificata de un lichidator.

Articol scris de Domnul Avocat Marius Vicentiu Coltuc, titular Casa de Avocatura Coltuc

P.S: Preturile pot fi altele astazi, valorile din articol fiind din 2009.

33 Responses so far.

  1. Andrei C. says:

    Un articol care ii priveste pe multi!

  2. coman viorel says:

    am avut un srl din 2006, care nu a avut nici un fel de activitate pana in prezent. Anul trecut registrul mi-a radiat srl prin instanta. De la anaf am primit in continuare penalitati si dobanzi la impozitul forfetar si pe venit. Ce demersuri sa fac pentru a nu mai primi aceste decizii de la anaf, intrucat cont bancar pe srl nu am ca l-am lichidat din 2006,nu am avut nici o operatie bancara , facturi emise , incasate etc., si nici bani nu am sa platesc acele contributii, va rog sa-mi trimite-ti lamuriri in acest sens . Multumesc frumos

    • iulian serban says:

      Domnule Coman, poate ca intrebarea mea pare cretina, dar am intalnit cazuri diverse si indraznesc sa va intreb: ati contactat ANAF-ul? le-ati spus situatia prezentata mie? daca nu ati avut niciodata activitate nu trebuia sa platiti nimic; vedeti va rog si comentariile (mele si ale altora in cauza) la postul despre suspendarea activitatii unei firme.
      Cu stima.

  3. Matei Mariana says:

    Sunt asociata la o firma care a intrat deja in faliment si am probleme cu lichidatorul desemnat in baza a ce pot cere si cum schimbarea acestuia?

    Va multumesc

    • admin says:

      Buna ziua,
      Daca sunteti creditor puteti cere schimbarea lichidatorului judiciar; Apelati la judecatorul sindic care se ocupa de dosarul dvs si cereti numirea altui lichidator (legea 85/2006 privind procedura insolventei)
      Atributiile judecatorului sindic:
      Art. 11. – (1 ) c) desemnarea motivată, prin sentinţa de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolvenţă compatibili care au depus ofertă de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, după caz, a lichidatorului care va administra procedura până la confirmarea ori, după caz, înlocuirea sa de către adunarea creditorilor sau creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, fixarea remuneraţiei în conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activităţii practicienilor în insolvenţă, precum şi a atribuţiilor acestuia pentru această perioadă. Judecătorul-sindic va desemna administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de către creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de către debitor, dacă cererea îi aparţine. În situaţia în care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicită numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va face de către judecătorul-sindic din rândul practicienilor care au depus oferte la dosarul cauzei. În caz de conexare se va ţine seama de cererile creditorilor în ordinea mărimii creanţelor sau de cererea debitoarei, dacă nu există o cerere din partea unui creditor;
      e) înlocuirea, pentru motive temeinice, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului;

      Cereti numirea altui lichidator prin depunerea unei cereri motivate prin care solicitati numirea altui lichidator.

      Iulian Serban

  4. Cristian Dragos Micuda says:

    Buna seara…am avut un s.r.l in2005 cu un alt domn de nationalitate straina,eu fiind numit si administrator, firma nu a avut nici un fel de activitate pana in prezent.As vrea sa știu ce demersuri trebuie sa fac pt a închide firma si daca este neaparat nevoie sa intru in contact din nou cu acel domn asociat pt închidere.multumesc!

    • admin says:

      Buna dimineata,
      Daca sunt 2 sau mai multi asociati, va fi necesar sa aveti o hotarare de dizolvare, hotarare comuna care sa prevada si acordul unanim, al asociatilor, de impartire a activelor ramase.
      O zi cu spor.
      Iulian Serban

  5. alex says:

    Buna seara, am si eu o intrebare, am un srl infiintat in 2001, pana in prezent nu a avut activitate, dar am depus declaratile la 3 luni. Daca vreau sa o radiez existao modalitate fare costuri exagerate? Spre exemplu sa nu mai depun nimic?

    • admin says:

      Buna seara, nedepunerea functiona daca ati fi suspendat-o inainte; in acest caz va recomand radierea clasica daca aveti toate declaratiile depuse la termen.
      Va putem asista in acest proces daca considerati necesar.

  6. alimo says:

    Buna seara. Am o firma infiintata in 2003, iar in 2010 am suspendat-o pt 3 ani, urmand ca in 2013 sa o inchid. Mai nou am aflat ca in 2012 a aparut tva restant…la data suspendarii datoriile la stat fiind 0, altfel nu se putea suspenda…corect?! Ca sa nu mai lungesc povestea complicata…cei de la ANAF au declarat sc inactiv si insolvabil deoarece nu exista bunuri si venituri urmaribile pe firma. Am aflat si eu de abia acum de acest proces verbal incheiat de ei…
    Care ar fi urmarea acestui fapt? Cum pot face mai departe sa termin cu aceasta firma?Bani nu am de ce sa le dau pt ca eu nu stiu de unde au scos datoriile acelea!Activitate evident nu am avut…imi va afecta cazierul fiscal?
    Va multumesc

  7. dana says:

    am o firma snc infiintata in 1992- 2 asociati eu si sotul. asociatul meu(sotul) e decedat de 8 ani am dezbatut mostenirea iar urmasii- copii mei au cedat prin hot judecatoreasca totul mie.mentionez soc nu mai functioneaza de 4 ani nu are datorii. vreau sa o desfiintez ce trebuie sa fac? fara a numi lichidator va multumesc

  8. Mircea says:

    Buna ziua,

    In 2005 am infiintat un srl cu tatal meu, srl pe care l-am suspendat imediat si ulterior nu am mai depus nici o declaratie fiscala, si nu am avut absoluti nici o activitate pe aceasta firma. Cum pot inchide aceasta firma fara sa ajung in sapa de lemn?

    Multumesc.

  9. Mircea Matache says:

    Buna ziua,

    Am un SRL cu tatl meu din din 2005 pe care l-am suspendat la creare. De atunci nu am depus nici o declaratie fiscala iar acum doresc sa inchid firma cat mai ieftin posibil…

    Ce imi recomandati?

    Multumesc

  10. Gina says:

    Buna ziua,
    Am un srl infiintat in 2005, 2 asociati eu si sotul.Am datorii la stat dar am obtinut o esalonare pe 3 ani pentru achitarea lor.Pentru ca situatia este tot mai grea ce solutie avem ca sa nu mai facem alte datorii trebuind ca pe luna pe linga rata stabilita sa platim si datoriile curente (tva in special)Mentionez ca in acte avem un stoc destul de mare .Ne gindeam sa deschidem un PFA sa o luam de la capat neplatitori de tva se poate? dar cum procedadam cu srl-ul?
    Multumesc mult

  11. Argy says:

    Buna seara! Sunt salariata la o unitate de invatamant liceal de stat care a fost radiata de catre consiliul local. Ce se intampla cu salariatii acestei unitati dupa radiere?
    Multumesc anticipat!

  12. danuta says:

    Buna seara!Am infiintat un srl in 2011 si din pacate nu a avut activitate.Intrebarea mea este,se desfiinteaza din oficiu frma,ea implinind 3 ani fara activitate?

  13. Lucian Gligor says:

    Buna ziua, am o firma infiintata in 93 si nu mai are activitate de ani buni. Din cauza nedepunerii a declaratiilor firma apare pe site-ul Recom ca si Lichidare din data de 2007 si pe siteul ANAF ca si Inactiva din 2012. Azi am primit acasa o scrisoare cum ca trebuie sa platesc o amenda de 2000 ron deoarece nu am depus la 30.05.2013 situatia pe anul 2012. Ce credeti ca pot face si cum pot scapa de aceasta firma. Multumesc anticipat pentru raspunsuri.

    • admin says:

      Buna ziua; aflati intai care sunt datoriile exacte si care este situatia cu firma dvs. Daca e in lichidare din 2007, ar fi trebuit radiata din oficiu pana acum. Multumesc

  14. Ana says:

    buna seara,
    am si eu un srl impreuna cu 3 asociati. l-am infiintat in 2005, iar in 2010 i-am suspendat activitatea pe 3 ani. acum vrem sa il inchidem definitiv. ce procedura trebuie sa urmam? exista cumva varianta ca daca timp de 3 ani nu are activitate sa fie inchisa de drept fara costuri?
    multumesc anticipat!

  15. chitu eugen says:

    buna seara.am avut o firma care a fost dizolvata de oficiul registrul comertului an anul 2010 firma nu a functionat din anul 2007 ulterior finantele,mi/a atras antrenarea raspundei pentru suma de 5200ron an anul 2013 pe care am platito ulterior,iar dupa o luna de zile m/am trezit cu cazier fiscal si mi/au anulat din oficiu certificatul certificatul de anregistrare an scopuri de tva la o alta firma unde eram administrator si actionar majoritar .As dori sa antreb daca a fost legal anularea certificatului.Va multumesc.

  16. george says:

    Buna dimineata, am deschis in 2010 o societate cu 2 asociati ,este vorba despre o agentie imobiliara care nu a mers,am depus vreo 6 luni totul la zi,a fost un singur angajat pe 2 ore contabila, de cand am deschis si pana in prezent nu am platit nimic catre stat,am luat facturi pe serviciile de publicitate in schimb din a sasea luna nu am mai depus nimic pana in prezent.
    Va rog mult sa ma ajutati cu un sfat si sa-mi ziceti la ce sa ma astept!

    • admin says:

      Buna dimineața,
      Aflați ce ați depus și cum figurați la ANAF. In funcție de răspunsul de acolo, putem contura o soluție.
      Mulțumim.

  17. pricopi cristian says:

    Buna ziua
    Am un SRL-D din 2011,nu mai am activitate din 2013,insa am mai pastrat contabila ca angajat cu norma redusa doua ore,am depus declaratiile la anaf luna de luna insa nu am cum sa platesc toate datoriile de la ei. Vreau sa o suspend sau mai bine zis sa o inchid insa nu stiu daca se poate cu datorii la anaf sa o inchid.
    Ce anume m-a puteti sfatui in acest caz?

  18. Alex M. says:

    Buna seara,

    Am un SRL D din aprilie 2011, am avut activitate pana in ianuarie 2014. Vreau sa inchid firma, iar cei de la reg. com. mi-au spus ca daca o inchid inainte de a expira SRL D-ul trebuie sa platesc taxele de inmateiculare care au fost gratuite in 2011 (la inmatriculare). In perioada 2011-2014 am avut intre 2-4 angajati la care am beneficiat de scutiri la impozite. Daca inchid firma inainte de expiraraea celor 3 ani, exista posibilitatea sa trebuiasca sa platesc scutirile angajatilor in peroada 2011-2014? Pot sa suspend firma pana se implinesc cei 3 ani (conform legii in 31.12 a anului 3) dupa care sa inchi firma, putand sa scap de plata taxei de inmatriculare a firmei?
    Multumesc!

  19. Irene says:

    Buna ziua,

    vreau sa inchid o societate comerciala, dar am un angajat in concediu de crestere copil. Pot sa ii inchid contractul de munca? ( in baza carei legi ). Pot sa inchid firma ?
    Multumesc anticipat,
    Irene

  20. Jakab Erzsebet says:

    Buna seara
    D-na Jakab sunt din jud.Harghita. Sotul meu a infiintat un SRL in anul 2003, in care a lucrat timp de un an. Dupa 2004 SRL-ul nu a avut nici un fel de activitate, dar noi depuneam toate declaratiile si bilanturile cu zero. In 2009, sotul meu a devenit foarte bolnav. In acest an am suspendat SRL-ul pentru 3 ani.Intre timp sotul meu a murit in 2010. In anul 2012 s-a terminat suspendarea si noi iarasi am inceput sa depunem declaratiile si bilanturile in zero. Acum vrem sa desfiintam SRL-ul(sa scapam de SRL) si nu stim cum putem sa facem ca sa nu ne costa prea mult. Sotul meu era asociatul unic, si cei doi fii ale lui erau administratori. Oare dupa atatea timp decurs nu se dizolva din oficiu? Multumesc anticipat pentru raspuns

  21. pal says:

    Buna ziua,

    Am un SRL-D din mai 2012. Vreau sa inchid firma si as vrea sa stiu daca o inchid inainte de a expira SRL D-ul trebuie sa platesc pe perioada 2012-2014 CAS societate dupa 2 angajati la care am beneficiat de scutiri.
    Daca inchid firma inainte de expirarea celor 3 ani, exista posibilitatea sa trebuiasca sa platesc scutirile angajatilor in peroada 2012-2014?

  22. Buna ziua..Am un SRL din 2003,neplatitor de TVA,asociat unic,am functionat vreo 2-3 ani cumulati,am si suspendat firma o perioada de timp,in mare nu prea am activat cu acest SRL,in tot acest timp sau depus declaratii pe zero inclusiv cand a fost bagat si forfetarul in 2009,acum nu stiu ce sa fac ca m am trezit cu vreo 2900 de lei datorie la fisc din acel forfetar,cu toate ca nu am avut activitate,acum as dori sa scap de aceasta firma cat mai elegant fara prea multe costuri..daca o suspend pe 3 ani,se anuleaza firma din oficiu?sa o vand astora care cumpara societati cu datorii?sa incerc sa o inchid?mentionez ca nu am de unde plati acel forfetar aberant si nu siu cat o sa ma coste actele ptr a putea inchide acest SRL..Sunt sanse daca pur si simplu nu as mai depune declaratii pe zero si sa abandonez totul ce tine de firma,sa mi se puna sechestru peste vreo 2-3 -10ani,pe vreun bun personal ptr cei 2900 de lei?Important si ce mi doresc e sa nu mai am nici o legatura cu statul Roman, asta spurcat..legatura fiind acest SRL care mi a mancat banii atata timp cu atatea hartagorii si alte rahaturi(forfetar de ex)scz de expresiile depasite..Va rog sa mi raspundeti daca se poate cu un sfat la ceea ce am scris in acest mesaj,eventual sa mi trimiteti pe mail..
    Multumesc de intelegere..

    • admin says:

      Buna dimineata, am trimis comentariul Dvs. catre Domnul Avocat. Veti primi raspuns direct de la Domnia Sa. Multumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>